Hiiop

12.04.2017

Blogi: Näin kirjoitat houkuttelevan kuvauksen vapaaehtoistehtävästä

Lari Karreinen

Koska ihmisten vapaa-aika on yhä enemmän kortilla, vapaaehtoistyö pitää tehdä entistä houkuttelevammaksi ja helposti lähestyttävämmäksi. Oli kyse sitten yhden kerran keikasta tai jatkuvasta toiminnasta, kannattaa vapaaehtoiskeikka paketoida selkeiksi ja innostaviksi kokonaisuuksiksi.

Viisi vinkkiä vapaaehtoistehtävän paketointiin

1. Kerro innostavasti mitä pitää tehdä

Houkuttelevassa vapaaehtoistehtävässä otsikko kannustaa ja kuvauksessa kerrotaan lyhyesti, mitä pitää tehdä. Kun tehtävä on kuvattu tarkasti, houkuttaa se juuri oikeanlaiset vapaaehtoiset mukaan. Kerro myös, tarvitaanko tehtävässä jotain erityisosaamista, kielitaitoa tai fyysistä kuntoa.

2. Paljonko aikaa se vie?

Kun voit antaa arvion tehtävän kestosta, vapaaehtoisen on paljon helpompi arvioida omaa ajankäyttöään, sovittaa menot kalenteriin ja lähteä mukaan.

3. Mitä perehdytystä on tarjolla

Hyvää vapaaehtoistoimintaa syntyy myös ilman perehdytystä? Ei välttämättä. Jos perehdytyksen voi hoitaa toiminnan aikana tai vaikka videoilla, helpottaa se sopivan ajan löytämistä. Vapaaehtoiset haluavat hommiin mahdollisimman pian. Tietysti on vaativampiakin tehtäviä, joihin on käytävä koulutus ja jopa läpäistävä testit, kuten vaikkapa rikosasioiden sovittelu. Ja kurssit toimivat myös hyvinä sisääntuloväylinä.

Perehdytys ja koulutus on hyvä keino laskea kynnystä lähteä mukaan ja tehostaa toimintaa. Kun oppii jotain, haluaa myös käyttää uusia taitojaan.

4. Mitä minä tästä saan?

On harhaluulo, että pelkät arvot tuovat ihmiset vapaaehtoistoimintaan. Vapaaehtoiset miettivät myös mitä minä tästä saan. Se jotain voi olla hyvää mieltä, kavereita, liikuntaa tai mielekästä toimintaa jonkin itselle tärkeän asian puolesta.

Uratietoiset tai työkokemusta hakevat vapaaehtoiset haluavat työkokemusta ja luoda verkostoja. Vaikuttajia motivoi mahdollisuus tehdä parempaa maailmaa. Suurilla ikäluokilla on kertynyt vuosikymmenten osaaminen, jota he voisivat antaa järjestön käyttöön. Myös sosiaalisuus, mahdollisuus jutella samasta asiasta kiinnostuneiden kanssa on tärkeä motiivi.

5. Miksi tämä on tärkeää?

Tehtävän merkityksellisyys juuri nyt on kaikkein vahvin vetovoimatekijä, joka peittoaa kaiken muun. Kun tehtävä liittyy vapaaehtoisen tärkeänä pitämiin arvoihin ja etenkin kun se on ajankohtainen juuri nyt, se vetää puoleensa vapaaehtoisia.

Hyvä tehtäväkuvaus on noin 100 sanaa pitkä. Hiiop100.fi -tiimi vahvisti, että houkutteleva kuva lisää merkittävästi klikkauksia. Kun haluat erottua otsikolla, kerro tehtävän merkityksestä ja innostavuudesta. Kumpaa klikkaisit: ”Halutaan vapaaehtoisia” vai ”Hyvän mielen lähettilääksi hoivakotiin”?

Katso ohje vapaaehtoistehtävän ilmoittamiseen Hiiop100.fi:ssä.

Jos kaipaat vinkkejä, katso esimerkki Naisten pankin some-tiedottajahausta tai Otaniemi TEDex-tapahtumatiimin rekrytoinneista, joissa molemmissa oli enemmän tulijoita kuin oli tarvetta.

Lari Karreinen on vapaaehtoistyön johtamisen valmentaja, joka ratkaisukeskeisillä valmennuksilla ja työpajoilla vahvistaa yhteisöjen osallistavaa johtamista.

Seuraa vapaaehtoisteemaista keskustelua sosiaalisessa mediassa ja kerro, millainen on sinun päiväsi vapaaehtoisena #hiiop.